یزدفردا :استان یزد در منطقه گرم و خشک با آب و هوای سخت و کویری واقع شده است و در طول حدود 15 سال گذشته، بیش از 12 سال با خشکسالی مواجه بوده و میانگین بارندگی کمتر از 100 میلی متر و در برخی مواقع 60 میلی متر را تجربه کرده است 

از طرفی تقاضا برای آب شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی در حال گسترش است. این در حالی است که منابع آبی استان چه از لحاظ کمیت و چه از بعد کیفی در حال کاهش شدید است، حتی خط اول انتقال آب به استان نیز چاره ساز نبوده و اجرای پروژه خط دوم نیز چشم انداز مشخصی ندارد. 

در شهرستان اردکان بعنوان بزرگترین شهرستان استان، این وضعیت شرایط بحرانی تری دارد و اردکان بی کیفیت ترین منابع آبی استان را داراست که نیاز به تامین منابع جدید آبی را ضروری ساخته است. 

اجرای طرح های استحصال آب از پساب فاضلاب، بعنوان یکی از راهکارهای کارشناسان برای تامین آب بخش کشاورزی، صنعت و فضای سبز پیشنهاد شده است ولی با توجه به محدودیت شدید اعتبارات دولتی، این پروژه ها تعطیل یا به کندی پیش می رود از جمله طرح فاضلاب شهر اردکان که با حرکتی لاک پشتی در حال انجام بود بطوریکه از سال 81 تا 91 یعنی پس از یک دهه، فقط 65 کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته بود و چنانچه با این روند پیش می رفت، ده ها سال دیگر نیز به طول می انجامید و پس از اتمام پروژه، شبکه آماده شده فرسوده گردیده بود!. 

با توجه به شرایط موجود از جمله آب و هوای خشک وکویری، منابع ضعیف کیفی و کمی آب،رشد روزافزون تقاضا برای آب،ضرورت کاهش مصرف آب شرب در بخش صنعت،جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی توسط فاضلاب،محدودیت منابع مالی دولتی و طولانی شدن اجرای پروژه ها، راهکارهای جدید تامین منابع مالی مانند بیع متقابل  و غیره،با پیگیری مسئولان شهرستان اردکان بخصوص نماینده مردم این شهر، پس از بررسی های کارشناسی در وزارت نیرو و با دید آینده نگرانه برای شهرستان و در راستای اجرای بند ب ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه ، شرکت آب و فاضلاب استان یزد اقدام به مشارکت با بخش غیردولتی و واگذاری احداث و بهره‌برداری از تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب به روش "بیع متقابل" برای اولین بار در کشور در شهرستان اردکان نمود و در قراردادی به اصطلاح"برد-برد"، شرکت چادرملو با تامین منابع مالی، ضمن اجرای پروژه بزرگ احداث تصفیه خانه و شبکه فاضلاب ظرف مدت 3 سال ، از پساب آن در مدت زمان و میزان مشخصی استفاده می نماید که ضمن اخذ مجوز از وزارت نیرو و طی مراحل قانونی این کار آغاز گردید. 

سرمایه گذاری صورت گرفته برای این پروژه حدود 50 میلیارد تومان بود(که باتوجه به افزایش قیمت ها، به بیش از70میلیاردتومان خواهدرسید) شامل یک مدول تصفیه خانه و 265 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب فرعی، نیمه اصلی و اصلی و انشعابات ، و برداشت 90 لیتر در ثانیه پساب به مدت 35 سال است. 

البته تصفیه خانه فاضلاب شهری اردکان در سه مدول طراحی شده و پساب حاصل از دو مدول دیگر برای مصارف مختلف صنعتی،کشاورزی و غیره خواهد رسید. 

نکته قابل توجه اینکه، پس از امضای اولین قرارداد بیع متقابل برای فاضلاب شهری اردکان در آبانماه 1391،این نحوه اجرای پروژه های فاضلاب مورد توجه سایر استانها نیز قرار گرفته بطوریکه علاوه برشهرستانهای مهریز، بافق در استان یزد،شهرهای دیگر از جمله مبارکه و لنجان در استان اصفهان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه و برداشت 450 لیتر در ثانیه برای مدت 30 تا 35 سال، کاشمر استان خراسان رضوی با مالکیت پساب 40 ساله سرمایه گذار،سیرجان استان کرمان،منطقه22 تهران با مشارکت شهرداری،استان فارس و . . . نیز انجام شد که نشاندهنده اهمیت موضوع و کارآمدی این طرح است. 

در حال حاضر که یک سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه گذشته است، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب اردکان در حال انجام است و 80 کیلومتر شبکه جدید نیز اجرا شده و عملیات نصب انشعاب به تعداد 1000 واحد نیز آغاز گردیده است. 

"رضا چهره آزاد‌" ريیس اداره آب و فاضلاب شهری اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، با اشاره به اجرای این طرح بزرگ عمرانی در شهر اردکان از صبر و حمایت مردم قدردانی كرد.

وي با بیان این که طرح در نقاط مختلف شهری اردکان آغاز شده است، ادامه داد: این طرح سه سال طول می‌کشد که یک سال آن تمام و وارد سال دوم شده است و پیش‌‌بینی می‌شود كه هزینه نهایی آن نزدیک به هزار میلیارد ریال برسد. /ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا